ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
چکیدهی مقالهی اینجانب که به عنوان یکی از مقالات برتر همایش کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی برای چاپ در کتاب مقالات برتر همایش، انتخاب شده بود.
"بررسی کارکرد مهم تدریس زبان مادری در کیفیت بخشی به پرورش و آموزش دانشآموزان مناطق دو زبانه"
لطیف سلطانی*
چکیده
چکیدهی سخن من این است،با توجه به چند فرهنگی و چند زبانه بودن کشور ایران،به جرات میتوان گفت از عوامل مهم افت تحصیلی دانشآموزان مناطق دوزبانه،عدم آموزش و تدریس به زبان مادری آنهاست.بشخصه این معضل را به تجربه در طول هفده سال تدریس زبان و ادبیات فارسی مشاهده نمودهام،بخصوص در مناطق محروم روستایی که بنده بیشتر با آنها سروکار داشته و دارم این مانع و چالش چشمگیرتر است.از آنجا که زبان در شکلگیری سطوح تفکر و مراحل یادگیری کودکان اهمیت بسزایی دارد و مستقیما با رشد شناختی فرد ارتباط دارد آموزش و تدریس زبان و در کنار آن ادبیات زبان مادری در کنار زبان رسمی کشور در مدارس مناطق دو زبانه به صورتی جدی و در قالب کتابی تالیف شده همانند کتاب درسی – نه اختیاری- امری اجتناب ناپذیر به شمار میآید.از نظر علمی اثبات شده است که درصورت نبود این آموزش،آموزش به زبان رسمی کشور(فارسی!) نیز به نقشهای محدود و سادهی شناختی و مهارتهای پایین اجتماعی محدود گردیده و امکان خلاقیت علمی را در دانشآموزان کندتر خواهد کرد.همچنین عدم آموزش به زبان مادری در این مناطق میتواند اعتمادبهنفس، اضطراب،ارتباط با همسالان،موفقیت درسی و مهمتراز همه- با توجه به نقش هویت بخشی زبان- هویت آنان را تحتالشعاع قرار میدهد.تاکید میکنم آموزش به زبان مادری همچون تغذیهی کودک با شیر مادر ضروری است.صاحبنظران میگویند:آموزش به زبان مادری در مناطق دوزبانه قابلیتی میدهد که آنان قادر خواهند شد در جامعهی چند فرهنگی موجود و در هر کجای دنیا تواناتر و هوشمندتر از دیگران عمل نمایند و نقش اساسی و کلیدی خود را در محیط کار و اجتماع ایفا نمایند.
واژگان کلیدی: مناطق دوزبانه- تدریس زبان مادری- چند فرهنگی- زبان و هویت- زبان رسمی